Cestování po Srí Lance

Silnice - Pronájem auta s řidičem - Skútr - Tuk-tuk - Autobus - Vlak

Zmatek a chaos. To je první, co se vám vybaví potom, co vykročíte z letištní haly ven a uvidíte dopravu na Srí Lance. Ačkoliv první pocity z místní dopravy vyděsí nejednoho cestovatele, nakonec si na místní dopravu zvyknete a zjistíte, že se bez problémů dostanete prakticky kamkoliv na ostrově.

Leťte na Srí Lanku v dobré partě

Hustota provozu je na Srí Lance o mnoho větší, než na co jsme zvyklí u nás v ČR. Není se čemu divit, jelikož rozloha Srí Lanky je o něco menší než ČR a osidluje ji přes 23 milionů obyvatel. To je jednoduchá rovnice, díky které si lze snadno představit, jaká je tam hustota lidí a co se na místních komunikacích může odehrávat. A to není všechno. Na silnicích kromě autobusů, aut, tuk-tuků a motorek narazíte na spousty zvířátek. Denně budete potkávat divoké psy, varany, krávy, stáda vodních buvolů a narazit můžete dokonce i na slony.

Zpočátku si budete myslet, že na silnicích neplatí naprosto žádná pravidla. Všichni zběsile troubí, předjíždí z obou stran, nedávají přednost, blikají doprava, přitom jedou doleva a podobně. Později zjistíte, že pomocí troubení si spolu všichni účastníci provozu povídají. „Pozor, předjíždím, pozor, já jedu rychleji, uhni z cesty, já řídím autobus.“

I přes tenhle nekončící blázinec je cestování na Srí Lance velmi snadné a hlavně levné. Pojďme se blíže podívat, jaké jsou vaše možnosti.

Silnice

Síť silnic na Srí Lance je velmi hustá a díky tomu se dostanete i do těch nejodlehlejších koutů ostrova. Většina silnic je asfaltová a jejich kvalita je na místní poměry velmi dobrá. Dalo by se říci, že lepší než u nás v ČR.

Srí Lanka byla dlouhou dobu britskou kolonií, proto se na ostrově jezdí vlevo. Nikdo nikam nespěchá, a tak je průměrná rychlost naštěstí jen mezi 30–50 kilometry za hodinu. Maximální rychlost na ostrově je pak 70 km za hodinu s výjimkou dálnic, kde je rychlost omezena na 100 km za hodinu.

Silnice jsou rozděleny do třech skupin:

Silnice s označením E jsou dálnice, které jsou na Srí Lance prozatím jen 3:

  • Dálnice E03 spojující letiště Negombo s Colombem
  • Dálnice E02 zajišťuje obchvat hlavního města Colombo
  • Dálnice E01 spojující Colombo s jihem ostrova

Silnice s označením A a B jsou silnice první a druhé třídy. Rozdíl mezi nimi je však nepatrný, neboť i silnice třídy A v některých případech dokáže být hodně dobrodružná. Naopak silnice třídy B může mít někdy mnohem lepší stav asfaltu než třída A. Téměř po celém obvodu ostrova vede hlavní silnice (A2, A3, A4), kterou lemují překrásné vyhlídky na oceán a přilehlé okolí.

Pronájem auta s řidičem

Zcela jistě nejpohodlnější, ale také nejdražší varianta cestování. Auto s řidičem si domluvíte prakticky kdekoliv na ostrově včetně letiště, kde vaše srílanské dobrodružství odstartuje. Ceny se různí pole typu vybraného vozidla. Můžete si zvolit třeba i klimatizovaný van bez omezení kilometrů, který pojme pohodlně šest cestujících. Cenu si vždy dohodněte předem, ať se vyhnete nepříjemnostem při dohadování konečné ceny po vaší cestě.

Nevýhodou této služby je řidič samotný. Někteří se snaží vám předat ze Srí Lanky co nejvíce, ale jiní zase jen rychle vydělat peníze. Variantu auta s řidičem určitě doporučujeme při cestě z/na letiště, kdy je místní hromadná doprava až příliš silný zážitek po dlouhé cestě letadlem. Navíc nasoukat se se zavadly do přeplných autobusů či vlaků není příliš komfortní.

Skútr

Pro řízení skútru na Srí Lance je nutné si v ČR vyřídit mezinárodní řidičský průkaz. Průkaz vyřizují na dopravním inspektorátu po předložení řidičského oprávnění a fotografie v pasovém formátu. Pro řízení skútru vám postačí řidičský průkaz skupiny B. Při vyřizování nezapomeňte připomenout na přepážce, že požadujete do řidičského oprávnění také skupinu A, kterou automaticky dostáváte ke skupině B a opravňuje řízení skútru s automatickým řazením.

Skútr je optimální variantou pro ty, kteří chtějí ostrov poznat po vlastní ose a zažít dobrodružství. Navíc jízda na skútru po tropickém ostrově je zážitek sám o sobě. Okolo vás je nádherně zelená příroda a tělo vám příjemně chladí tropický vánek. Kromě toho je cena za pronájem skútru na den více než přívětivá, a i v tomto případě můžete vyzkoušet svoje smlouvací schopnosti.

Nevýhodou této varianty je chaotický provoz na ostrově, který není pro každého. Je potřeba předvídat nepředvídatelné, jet opatrně a naprostý základ všeho je troubení, kterým na sebe upozorníte v nepřehledných situacích. Ohleduplný provoz od místních nečekejte.

Tuk-tuk

Tuk-tuk je tříkolové vozítko s korbičkou a střechou o výkonu podobném jako má motorka. Průměrná srílanská rodina vlastní buď tuk-tuk, či motorku. Proto jsou tato vozítka k vidění naprosto všude. Tuk-tuky jsou ideální transportní jednotka pro kratší vzdálenosti na pláž či výlety do okolí apod. Nabídek dostanete od řidičů tuk-tuků několik, aniž byste si museli říkat: „Hi friend, do you need a tuk?“ oslovují řidiči turisty při pouhém procházení okolo jejich vozítek.

Pokud chcete chytit nějaký tuk-tuk, stačí si stoupnout k cestě a mávnout na první projíždějící. Před nasednutím dohodněte cenu předem a můžete vyrazit. Nebojte se smlouvat, protože ceny jsou různé a pro turisty samozřejmě několikanásobně vyšší než pro místní. Platí zde nepsané pravidlo větší vzdálenost = nižší cena.

Tuk-tuk lze také pronajmout, ale pro řízení je nutné vyřídit řidičský průkaz na dopravním oddělení v hlavním městě Colombo. Čekání na vyřízení řidičáku po předložení mezinárodního řidičského oprávnění vám však vezme klidně celý den. Velmi pravděpodobně by vám za drobný úplatek policistovi prošlo řízení i bez tohoto oprávnění, ale doporučujeme neriskovat.

Autobus

Jedná se o nejfrekventovanější dopravní prostředek na ostrově. Autobusy jezdí velmi často a jezdí téměř všude – i do míst, kam se sotva vejde tuk-tuk. Na jízdní řád zapomeňte, žádný neexistuje. Autobusy vyjíždí až ve chvíli, kdy jsou naplněné. Zastávky autobusů jsou na ostrově značeny buď klasickou značkou jako známe z naší domoviny, žlutou čarou u silnice, nebo prostě označeny nejsou. Proto autobusy zastavují i mimo tato značení, stačí na autobus mávnout u silnice a drtivá většina řidičů vám zastaví.

Je velice užitečné optat se místních, kde přesně autobus staví, velmi rádi vám pomohou a mnohdy i na místo sami zavedou. Pokud chcete v autobuse vystoupit, musíte zazvonit. Řidič má u sebe zvoneček s provázkem, který vede přes celý autobus. Pokud chcete vystoupit, stačí zatáhnout za provázek nebo zmáčknout tlačítko STOP, pokud máte štěstí a je zrovna v autobuse. Pozor, je naprosto běžné, že autobus zcela nezastaví, ale jen přibrzdí, má přeci naspěch.

Každý autobus má svého výběrčího jízdného, který se postupně proplétá mezi všemi cestujícími a kasíruje. Řidič je v autobusu pouze na zběsilou jízdu plnou troubení a předjíždění. Cena jízdného je extrémně levná v rámci pár korun. Pokud máte velké zavazadlo, zaplatíte za něj dalších pár korun jako za dalšího cestujícího.

Během jízdy se připravte na divokou jízdu a pořádný rámus. V každém autobuse hraje místní hudba na plné pecky. Do toho časté troubení, které je na rozdíl od našich klaksonů hodně hlasité a časté. Místní hudba je fajn, ale poslouchat ji osm hodin v kuse je mazec i pro otrlejší nátury. Samozřejmostí je také blikající Buddha a spousta vonných tyčinek zapálených u řidiče.

Vlak

Na rozdíl od autobusů mají vlaky své jízdní řády, které najdete na webových stránkách srílanských železnic. Vlaky mají vždy 2. a 3. třídu, tu a tam také 1. třídu. Optimální variantou jsou jízdenky do druhé třídy. Třetí třídu doporučujeme kvůli velké obsazenosti vynechat.

Jízdenky se kupují na vlakových nádražích před cestou samotnou. Nevýhodou vlaků je skutečnost, že železnic na Srí Lance není mnoho, a proto jsou vlaky velmi přeplněné. Abyste si cestu vlakem užili, doporučujeme cestu začínat vždy ve výchozí stanici.

Železnici na Srí Lance vybudovali Angličané v době kolonizace ostrova. Pro snadný transport čaje do důležitých námořních uzlů vede železnice až do centrální vrchoviny ostrova, která je poseta čajovými plantážemi. Železnice se tak klikatí v nadmořských výškách atakujících hranici 2 000 metrů nad mořem. Vlaková cesta na trase Kandy – Badulla je pak považována za nejkrásnější vlakovou cestu na světě a tuto informaci můžeme s čistým svědomím potvrdit.

Autory textu jsou Zdeněk a Žaneta Neprašovi, všechna práva na použití jakékoliv části textu vyhrazena.

Leťte na Srí Lanku v dobré partě